- Úvod
- Reference
- Podzemní stavby
- Ražba tunelu Norðfjörður
Ražba tunelu Norðfjörður
Ražba tunelu Norðfjörður mezi vesnicemi Eskifjörður a Neskaupstaður na východním pobřeží Islandu.
Základní informace
Objednatel:
Vegagerðin
Projektant:
Mannvit hf.
Doba výstavby:
08/2013 – 11/2017
Projekt v číslech
- 7908 mdélka tunelu
- 7566 mdélka ražené části
- 54,24 m2běžný profil tunelu
- 443 873 m3objem výrubu
- 7410 mdélka nových vnějších komunikací
- 190 400 mcelková délka použitých svorníků
Charakteristika
Tunel Norðfjörður s přilehlou komunikací nahrazuje starou a v zimě téměř nesjízdnou silnici č. 92 mezi vesnicemi Eskifjörður a Neskaupstaður na východním pobřeží Islandu. Byl ražen metodou Drill & Blast pomocí protiražby z obou portálů ve většině trasy s dovrchním stoupáním 1,5–3 %. Ražby vedly vrstvami bazaltových hornin střídaných nesoudržnými vrstvami prachovcových sedimentů v rozličných mocnostech od 0,5–9 m. Nejvyšší nadloží tunelu dosáhlo 950 m. Ražený úsek díla doplňují při obou portálech hloubené železobetonové tunely s celkovou délkou 342 m.
Výjimečnost stavby
Jedná se o mimořádnou lokální stavbu, která obyvatelům města Neskaupstaður na východním pobřeží Islandu zajistila celoroční přístupnost a značně zvýšila bezpečnost dopravy. Dílo dlouhodobě zmírňuje nepříznivé dopady na životní prostředí, protože snižuje množství paliva, které vozidla potřebovala k překonání původní přístupové trasy. Norðfjörður je nejdelším islandským silničním tunelem a také nejdelším podzemním dílem, které v rámci jednoho projektu Metrostav provedl.