- Úvod
- Reference
- Podzemní stavby
- Tunel Prešov
Tunel Prešov
Zakázka obsahovala především kompletní výstavbu dvoutubusového tunelu, který je součástí obchvatu slovenského města Prešov na dálnici D1.
Základní informace
Objednatel:
Národná diaľničná spoločnosť, a.s.
Projektant:
Dopravoprojekt, a.s.
Doba výstavby:
06/2017 – 10/2021
Charakteristika
Dva paralelní tubusy tunelu Prešov byly raženy pomocí NRTM – strojním rozpojováním i trhavinami – souběžně ze čtyř čeleb, které byly horizontálně členěny na kalotu, opěří a dno. Tubusy propojuje osm propojek, z nichž jsou dvě průjezdné a v každé troubě jsou dva nouzové zálivy.
Projekt v číslech
- 2 244 mDélka delšího jižního tubusu
- 496 536 m3Celkový objem vyrubané horniny
- 81,5 m2Plocha standardního výrubu tubusu bez spodní klenby
Výjimečnost stavby
Stavbu třetího nejdelšího dálničního tunelu na Slovensku komplikovaly odlišné geotechnické podmínky oproti původnímu předpokladu, personální problémy spojené s koronakrizí a legislativní změny v oblasti projektování a zajišťování požární bezpečnosti v tunelech. Razičům se přesto podařilo dosáhnout špičkových výkonů, když dokázali vyrazit 500 m tunelu měsíčně – průměrně 125 m na každé čelbě. Součástí prací, které Metrostav zajišťoval, byla i výstavba nové budovy Strediska správy a údržby diaľnice Prešov a technologické centrály tunelu.