„V průběhu zakázky nás potrápily složité geologické podmínky v několika poruchových zónách. Počátek roku 2024 poznamenaly extrémní mrazy, kdy teploty klesaly až k minus 30 stupňům Celsia. To prověřilo nejen naši houževnatost, ale i odolnost techniky. Z tunelu se stala promrzlá jeskyně, stroje zamrzaly a každý den se proměnil v rozmrazovací boj o tekoucí vodu. O to víc si vážím toho, že jsme nakonec vše zvládli na výbornou a v termínu,“ prozradil Josef Malknecht, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav Norge.
Poruchová zóna Grava, která stavbařům „zpestřila“ práce u jižního portálu byla zpevněna tryskovou injektáží, 50 výztužnými rámy, 844 kotvami a 23,6 tunami kari sítí. Dokončení ražeb při severním portálu zase poznamenaly masivní přítoky vody, s nimiž se stavbaři potýkali sedm týdnů. Injektáže si vyžádaly 660 tun cementu a 454 hodin práce.
Ražba tunelu Grenland začala v roce 2023 a trvala téměř dva roky. Společnost Metrostav Norge ji realizovala jako subdodavatel pro firmu Eiffage. Hlavním investorem stavby v přepočtu za více než miliardu korun je společnost Nye Veier, norská obdoba českého ŘSD.
Silnice E18 je důležitou dopravní tepnou jižního Norska. Úsek Langangen – Rugtvedt u města Porsgrunn dlouhý 17 km byl stavebně jedním z nejnáročnějších. Při ražbě tunelu Grenland kladl zadavatel vysoké požadavky nejen na bezpečnost a životní prostředí, ale především na kvalitu práce.
Skupina Metrostav působí na severu Evropy již od roku 2006. Od té doby realizovala 15 projektů, mimo jiné traťové tunely helsinského metra, unikátní most na lososí cestě v Norsku či nejdelší silniční tunel na Islandu. Realizovala například i ražbu tunelu na odlehlých Faerských ostrovech. Ve Skandinávii celkově dosud vybudovala přes 48 kilometrů tunelů.
Radim Mana
tiskový mluvčí Skupiny Metrostav
Metrostav a.s. Koželužská 2450/4 180 00 Praha 8
T 266 019 715, M 601 110 376
radim.mana@metrostav.cz