„Aktuálně obsazujeme 140 volných míst z celkového počtu 3000. Na trhu práce je velký boj o uchazeče, je extrémně nízká nezaměstnanost a velký počet pracovních míst. Je absolutní nedostatek kvalifikovaných dělníků, uchazeči si mohou vybírat, a to vede také k nárůstu pohybu personálu. Počet nástupů i odchodů je proti předchozím letům o polovinu vyšší,“ uvedl mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha. Podle něj mají uchazeči často nesplnitelné mzdové požadavky. „Situaci výrazně ztěžují stále složité podmínky a zdlouhavé procedury pro možnost uplatnění cizinců, zejména kvalifikovaných dělníků. Termíny více méně stíháme,“ dodal Kostiha. Zahraničních zaměstnanců pracuje v Metrostavu asi desetina. Z toho 85 procent jsou Slováci, následují Bulhaři, Ukrajinci a Rusové.
„Personální kapacity máme plně vytížené. Ty nejdůležitější technologie, jako například pokládky asfaltových směsí na silnicích, jsou nasazeny o sobotách a nedělích. Termíny vesměs stíháme, ale některé poptávky a objednávky musíme již odmítat a snažíme se je přesunout na jaro 2019,“ uvedl jednatel Swietelsky stavební František Fryš. Podíl zahraničních pracovníků ve firmě je téměř nulový. Ovšem započítáni nejsou Slováci, kteří pracují i v technických a řídicích funkcích.
Strabag podle mluvčí Edity Novotné posiluje stavy brigádníky a bývalými zaměstnanci, kteří jsou již v důchodu a mají chuť si přivydělat. „Posily hledáme i v zahraničí, nejčastěji na Slovensku,“ podotkla.
Eurovia podle mluvčí Ivety Štočkové řeší nedostatek zaměstnanců úzkou spoluprací se středními a vysokými školami, také zahájila náborovou kampaň. Mezi zaměstnanci cizinci nejsou, nicméně v blízké budoucnosti chce firma chybějící dělnické profese zahraničními pracovníky nahrazovat.