- Úvod
- Reference
- Ostatní inženýrské stavby
- Úprava ohlaví Plavební komory Hořín
Úprava ohlaví Plavební komory Hořín
Účelem úpravy zdymadla Hořín na plavebním kanálu Vraňany-Hořín bylo umožnit proplavení lodní sestavy o rozměrech 137 x 11,4 m s plavební výškou do 7,0 m. Řešení spočívalo v přestavbě jednoho mostního pole z pevného na zdvižné a úpravách obou ohlaví velké plavební komory.
Základní informace
Objednatel:
Ředitelství vodních cest ČR
Projektant:
Valbek, spol. s r.o.
Doba výstavby:
03/2019 – 05/2021
Charakteristika
Jedno pole původního, kamenného, památkově chráněného mostu nahradila ocelová příhradová konstrukce, na kterou byly upevněny originální žulové prvky. Zdvih mostního pole zajišťují hydraulické válce v podpěrách mostu. Ve spuštěném stavu je veškerá technologie skrytá a zvenčí neviditelná. Rozšíření průjezdného profilu zajistilo posunutí západní stěny velké plavební komory.
Projekt v číslech
- 410 tunHmotnost nového mostu
- 95 %Úspěšnost využití původních žulových kamenů
- 5,5 minutyDoba, za kterou se most zdvihne o 5 m
Výjimečnost stavby
Přestavba pevného kamenného mostu na hydraulicky zdvižnou konstrukci s původním vzhledem je naprostý unikát. Úprava ohlaví plavební komory Hořín byla i proto vyhlášena Stavbou roku 2022. Zaujala unikátností technického řešení památkově chráněné stavby, které bylo podle poroty mimořádně odvážné. Uchovalo paměť místa, doklad o technické dovednosti předků a zároveň upravilo funkčnost zdymadla pro současně požadované využití.