- Úvod
- LP - Metrem 50
Metrem 50
Leden 2024
Začalo to tramvají
Únor 2024
Hloubené tunely
Březen 2024
Prstencová metoda
Duben 2024
Trojlodní stanice metra
Květen 2024
Mosty na trasách pražského metra
Červen 2024
Nemechanizovaný štít
Červenec 2024
Mechanizovaný štít
Srpen 2024
Razicí štít s frézou
Září 2024
Nová rakouská tunelovací metoda
Říjen 2024
Jednolodní ražené stanice
Listopad 2024
Zeminové štíty
Prosinec 2024
Vysouvané tunely pod Vltavou
Pražané využívají metro už padesát let
V letošním roce uplyne půlstoletí od okamžiku, kdy se lidé v Praze mohli poprvé svézt podzemní dráhou, tedy metrem.
Zprvu bylo do provozu uvedeno devět stanic na 6,6 km dlouhém úseku. Postupem času však stanic přibývalo a metro se stalo nepostradatelným organismem pro chod Prahy. Rozšiřuje metropoli o novou podzemní dimenzi, která kromě primární dopravní funkce rovněž v případě nutnosti poskytne jejím obyvatelům bezpečný úkryt.
Podobně jako i jiné živé organismy, také metro se neustále rozrůstá. Reaguje na potřeby dopravní obslužnosti obyvatel z jeho hustě obydlených částí, stejně jako rozvíjí oblasti, do nichž se dříve obtížněji dostávalo, a činí je lukrativnější a atraktivnější. V každém období se ve stavbě metra odrážejí nejmodernější dostupné stavební postupy a technologie. Mnohdy jsou navíc inženýři nuceni přijít s neotřelými a inovativními postupy, které se do té doby nepoužívaly. K takovým technickým řešením vedl už samotný fakt, že první stanice metra se stavěly v samém centru historického města. Morfologie místního terénu vyžadovala kupříkladu překlenout hluboké Nuselské údolí nebo usadit tunely na dno koryta řeky.
Padesátileté výročí zahájení provozu pražského metra spatřujeme jako příležitost ohlédnout se zpět. Pro Metrostav, který ve své historii realizoval již stovky různých projektů, má stavba pražského metra stále zásadní význam. Zavdala totiž příčinu jeho vzniku a nesmazatelně se otiskla i do názvu společnosti. Za dobu naší existence jsme postavili na všech třech trasách 49 stanic, z toho 33 hloubených a 16 ražených, o to víc nás proto potěšilo, že byl pražskému metru v roce 2000 udělen titul Stavba 20. století.
K ohlédnutí, které zachycuje historii budování pražského metra v její pestrosti a rozmanitosti, slouží i tento kalendář. Na tuctu černobílých i barevných fotografií připomíná významné stavební technologie či koncepty, které byly v minulosti v rámci pražského metra použity. Přes odkazy či QR kódy se navíc dostanete na internetové stránky věnované stavbě pražského metra, jež dvanáctku fotografií rozšiřují a doplňují o další informace k jednotlivým způsobům jeho výstavby.
Věříme, že vás letošní kalendář s příběhy z výstavby pražského metra zaujmou a že si na některé z nich při cestě pražskou podzemní dráhou vzpomenete.