Aktuality

Aktuální informace
Most fungoval 106 let. Teď je minulostí

datum: 18. 4. 2017
médium: Mladá fronta DNES Kraj Plzeňský Petr Ježek, Jaroslav Nedvěd

PLZEŇ Neobvyklé a svým způsobem efektní představení se odehrává před Hlavním nádražím v Plzni. V rámci několik let trvající rekonstrukce železničního uzlu v podstatě zmizel most, po kterém 106 let jezdily vlaky. Nový má být hotový do konce roku. V příštím roce pak přijde na řadu menší – jižní most.
Přestavba nádraží a tratí kolem něj se tak viditelně promítá do změny tváře města. Už v pátek se do kovové konstrukce severního mostu blíž centru Plzně zakously obří hydraulické nůžky i plameny autogenů a začaly most porcovat na šest dílů. Ten první snesl speciální jeřáb s nosností až 500 tun na zem v pátek odpoledne. Hmotnost nejtěžších dílů dosahovala až k 90 tunám. A právě kvůli atypičnosti tvaru jej musejí stavbaři rozebírat po částech. Na východní straně je most o několik metrů širší, než na té západní směrem k řece Radbuze.
Specialista na mosty společnosti Metrostav Jiří Lukeš řekl, že jednotlivé segmenty od sebe oddělují rozpalováním autogenem a stříháním velkými hydraulickými nůžkami na demoličním bagru.
„Na nosné ocelové konstrukci mostu zůstal litý asfalt, který s největší pravděpodobností sloužil asi jako hydroizolace. Při rozpalování by byl problém s bezpečností, aby nezačal hořet, proto jsme přistoupili ke kombinaci rozpalování a stříhání nůžkami,“ vysvětlil Jiří Lukeš. V sobotu ráno začalo další dějství, při kterém odstartovalo i rozřezávání částí sejmuté konstrukce. „Sundáme další dva dílce a devadesát procent mostu bude sejmuto. Poslední díl se dá dolů v úterý,“ uvedl v sobotu dopoledne stavbyvedoucí Metrostavu Stanislav Rosenthal.
Mezi diváky, kteří sledovali proměnu okolí nádraží byl i Pavel Domanický z Národního památkového ústavu. „Je škoda, že starý most nebyl před demolicí pořádně zdokumentovaný,“ řekl. Připomínal, že konstrukci podpíraly zajímavé litinové sloupy. „Ty by se snad daly ještě využít jinde,“ uvažoval. Památkáři se nezamlouvá, že prostor před nádražím se po přestavbě změní na velké parkoviště. „To je škoda. Tohle místo bylo původně koncipované v podstatě jako náměstí před hlavním vchodem do budovy.“
Stoletá ocelová konstrukce mostu, která byla navíc zhruba uprostřed podepřena řadou sloupů, se na své místo už nevrátí. Kvůli rozšíření silnice musí být nový železniční most delší. Zatímco ten demontovaný měl celkové rozpětí kolem 25 metrů, nový bude ještě o 15 metrů širší.
Po dokončení severního mostu čeká podobná výměna i jižní most. I pod ním dojde k rozšíření silnice, takže nová konstrukce bude mít rozpětí 26 metrů namísto dosavadních patnácti.

Tisk Nahoru
© 2017 Metrostav | Mobilní verze | Najdete nás:    Metrostav na Linkedin Metrostav na YouTube Metrostav na Facebooku